
w branży BHP oferuje przeprowadzanie różnego rodzaju szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, które są odpowiednio dobierane do rodzaju stanowiska, na którym jest zatrudniony dany pracownik. Jednym z okresowych szkoleń BHP jest szkolenie przeznaczone dla osób zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych. Okres ważności takiego szkolenia przeznaczonego dla pracowników biurowych wynosi sześć lat. Kurs BHP dla kadry biurowo-administracyjnej składa się z minimum ośmiu godzin lekcyjnych. Szkolenie dla pracowników biurowych nie trwa zbyt długo, ponieważ ryzyko związane z wykonywaniem tego rodzaju pracy jest znacznie mniejsze, niż przykładowo w przypadku pracowników budowlanych. Pracownicy biurowi podczas trwania kursu zapoznają się z ogólnymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, a samo szkolenie kończy się odpowiednim egzaminem.
Pracownik wyznaczony do udzielania pierwszej pomocy
Jednym z wielu obowiązków pracodawcy, wynikających z odpowiednich przepisów i rozporządzeń, jest wyznaczenie pracownika odpowiedzialnego za udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej. Obowiązek wyznaczania w miejscu pracy osób przeznaczonych do udzielania pierwszej pomocy wynika z art. 207/1. Samo szkolenie z zakresu udzielania pomocy przedmedycznej nie jest obowiązkowe dla wszystkich pracowników, jak ma to miejsce w przypadku szkolenia BHP, jednak warto zadbać o to, by osoba wyznaczona do udzielania pomocy przeszła odpowiednie szkolenie. Sam kurs udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej obejmuje wiele zagadnień związanych z zasadami niesienia pomocy przedmedycznej w różnych sytuacjach. Firma zajmująca się branżą BHP oferuje także prowadzenie szkolenia przedmedycznego dla pracowników, które może być dopasowane do danego przedsiębiorstwa i zagrożeń mogących wystąpić w danym miejscu pracy. Osoba wyznaczona przez pracodawcę do udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej powinna posiadać wiedzę praktyczną i teoretyczną z tego zakresu.
Kursy dla pracowników BHP
Firma zajmująca się branżą BHP zatrudnia specjalistów posiadających odpowiednie kwalifikacje zawodowe, które umożliwiają świadczenie usług związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Sami pracownicy będący zatrudnieni w firmie zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy także muszą posiadać ukończone szkolenia BHP. Szkolenie BHP dla pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy posiadają okres ważności pięciu lat. Kurs z bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników służby BHP jest najdłuższym rodzajem kursu, ponieważ obejmuje aż 32 godziny lekcyjne. Każdy pracownik zatrudniony na umowę o pracę musi posiadać ważne szkolenie BHP, nic więc dziwnego że dotyczy to także pracowników branży zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy. Sam pracownik służby BHP musi orientować się w bieżących przepisach regulujących kwestie związane z zachowaniem bezpieczeństwa w miejscu pracy, żeby móc świadczyć swoje usługi innych firmom. Pracownicy zatrudnieni w firmie BHP sami posiadają obowiązek ukończenia odpowiedniego kursu.
Jak przeprowadza się kursy BHP
Przeprowadzaniem szkoleń BHP zajmuje się specjalistyczna firma działająca w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy. Szkolenia BHP mogą być przeprowadzone na dwa sposoby. Jedną z form prowadzenia kursów BHP są spotkania seminaryjne z prowadzącym połączone z samokształceniem uczestników szkolenia. Inną formą szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest tak zwany e-learning. Szkolenia BHP mogą więc być przeprowadzane internetowo za pośrednictwem specjalnej platformy, do której mają dostęp uczestnicy szkolenia. Kursy BHP prowadzone przez odpowiednią firmę w formie spotkań mogą się odbywać zarówno w siedzibie firmy, która prowadzi szkolenie, jak i w miejscu pracy uczestników szkolenia BHP. Istnieje kilka rodzajów kursów BHP, które są dobierane odpowiednio do rodzaju wykonywanej pracy. Każde szkolenie BHP, niezależnie od jego rodzaju oraz formy, kończy się specjalnym egzaminem. Zdanie egzaminu końcowego, który sprawdza przyswojoną wiedzę, zaświadcza o ukończeniu konkretnego szkolenia BHP przez uczestnika.