przeżyć dachowanie. Oczywiście w specjalnie wynajętym urządzeniu. Symulator dachowania to przedmiot dzięki któremu można zrewidować swoje poglądy na temat własnej jazdy samochodem. Wiele osób nie przepada za zapinaniem pasów bezpieczeństwa. Osoby te argumentują swoje poczynania tezą, iż tak naprawdę zapinanie pasów wcale nie zabezpiecza przed wypadkami. Oczywiście jest to nieprawda. Wszystkie szkolenia zaczynają się od wyjaśnienia podstaw bezpiecznej jazdy samochodem, a zapinanie pasów jest niezbędne do tego by móc przemieszczać się autem bez zbędnego ryzyka. Można nawet powiedzieć, BHP jazdy samochodem zaczyna się od prawidłowego zapinania pasów. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na to, że nie każda technika zapinania pasów jest odpowiednia i nas chroni. Warto poświęcić trochę więcej czasu na prawidłowe zapięcie paska, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji związanych z kolizją drogową. Odpowiednio zastosowane pasy bezpieczeństwa redukują śmiertelność wypadków nawet o połowę, a według niektórych statystyk nawet o ponad sześćdziesiąt procent. Jak widać zapięte pasy znaczy o wiele więcej przy dachowaniu i wypadkach niż może nam się wydawać.
Nauka jest nie tylko teoretyczna ale
Każdy przyszły kierowca ma nadzieję, że po kursie i egzaminie będzie wspaniałym kierowcą. Niestety, kurs uczy głównie podstaw, dlatego warto później się doszkolić. Coraz częściej szkoły jazdy proponują szkolenia, które uczą kierowców, jak zachować się w różnych sytuacjach, np. przy wpadnięciu w poślizg. Nauka jest nie tylko teoretyczna, ale i praktyczna. Na specjalnie przygotowanych placach kursanci uczą się wychodzenia z poślizgu i innych trudnych manewrów. Niektóre ze szkół mają także symulator dachowania. Dzięki niemu można zobaczyć i poczuć, co się dzieje w trakcie dachowania samochodu. Oczywiście taka próba jest całkowicie bezpieczna, ponieważ zachowane są wszelkie zasady bhp. czy warto wziąć udział w takim szkoleniu? Na pewno tak. Finowie, którzy uważani są za jednych z najlepszych kierowców na świecie, wychodzenia z poślizgu uczą się już na kursie na prawo jazdy. Potem chętnie uczestniczą w różnych szkoleniach. W efekcie nie tylko są uważani za dobrych kierowców. To też przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo. Mała liczba wypadków z tragicznymi skutkami mówi dużo o kulturze i bezpieczeństwie jazdy w tym kraju. Dlatego każdy kierowca powinien zdecydować się na kursy doszkalające. Przydadzą się one także doświadczonym kierowcom, którzy przypomną sobie niektóre umiejętności oraz nauczą się nowych.
Niebezpiecznie ale nie na drodze.
Jeśli chodzi o edukowanie kierowców, to uważam, że nigdy nie powinniśmy odpuszczać. Sam jestem kierowcą od wielu lat i w ciągu miesiąca pokonuję olbrzymie odległości. Widokiem, który często rzuca mi się w oczy, to bardzo nieuważne zachowania osób, które prowadzą auta. Nadmierna prędkość, to oczywiście jeden z problemów, który można wytknąć palcem użytkownikom naszych dróg. Jeśli zaś chodzi o bhp to uważam za najbardziej winnych pieszych i rowerzystów, którzy wychodzą z założenia, że jeśli oni widzą, to widzi każdy. Kilkukrotnie miałem sytuację, że podczas wyprzedzania na wydawałoby się pustej drodze, nagle pojawiała się sylwetka człowieka na rowerze. Albo sylwetka idącego poboczem pieszego. W końcu do chodzenia nie są im potrzebne szkolenia. Podkreślam bardzo często w rozmowie z przyjaciółmi, że powinny odbywać się regularne szkolenia z bhp na drogach. Uważam też, że kierowcy powinni poddawać się różnym próbom. Spróbować na przykład jak wygląda sytuacja kiedy poznamy symulator dachowania. Wtedy mamy zdecydowanie większą szansę na odpowiednie i odpowiedzialne zachowanie w przypadku nieszczęśliwego wypadku. Jak mówi przysłowie "nauki nigdy za wiele". Tylko z takiego założenia wychodząc jesteśmy w stanie odnajdywać się na drogach, na których ruch jest coraz większy. Chęć rozwoju nawet w codziennych czynnościach to przecież nie wstyd.